fbpx
Korfu autem a trajektem aneb do Řecka po vlastní ose
Print Friendly, PDF & Email

Ptáte se, proč zrovna Korfu autem a trajektem? No přeci proto, že to jde! Ale jistě, máte pravdu, koupit letenky, nebo rovnou celý zájezd na Kerkyru je tak snadné… A tak pohodlné…
Pokud se ovšem rozhodnete snížit náklady na vaši dovolenou na ostrově Korfu na únosné minimum, vyhecujte svého pohodlného ducha a vydejte se svým čtyřkolým miláčkem vstříc dobrodružství. Co vám brání cestou navštívit místa, které jinak vidíte pouze rámované oválným okénkem z desetikilometrové výšky mezi cáry mraků. Navštivte země, jejichž názvy vidíte v letadle pouze na minimonitorech nad sedačkami. A vůbec – cestou můžete ochutnat baštu v pěti kuchyních Evropy. Vždyť v letadle dnes nedostanete ani ten suchý rohlík. A do auta můžete nacpat konečně i ten nafukovací člun, co se vám posledně nevešel do kufru.

Tento článek si dává za úkol pomoci vám s plánováním cesty po vlastní ose nejen na Kerkyru, ale prakticky do všech míst, které jsou v dosahu Egnatía Odós. Stejnou trasu směrem na Soluň jsme již absolvovali jednou, jen jsme u Thessaloniki odbočili doleva, směr Samothraki
…i cesta může být cíl…

Příprava na cestu

Přípravu na cestu rozhodně nijak nepodceňujte. Včetně cesty zpáteční. Do přístavu Igoumenitsa je to více než 1600 km. Tedy podle toho, kde vaše cesta začíná.

Kapitoly článku:

  1. Naplánování trasy „Domov – Igoumenitsa“ a zpět
  2. Návštěva zajímavých míst podél naplánované trasy
  3. Zajištění ubytování na přestávkách během cest tam. A taky zpátky
  4. Přeprava trajektem na Korfu
  5. Zajištění ubytování na Korfu
  6. Inventura expirace dokladů osobních, i těch od autí
  7. Dálniční známky, povinná výbava auta v jednotlivých státech na trase
  8. Cestovní pojištění a Asistenční služba
  9. Kolik řečí znáš…

Korfu autem aktuálně 2023

Korfu autem 2023: Sledujte aktuální informace k případným omezením (pokud bude COVID)
>>> na stránkách MZV v Athénách

!!! Řecko přikročilo k rozvolnění epidemických opatření. Οd 1. 5. 2022 byla zrušena povinnost prokazovat bezinfekčnost jak při vstupu do Řecka, tak při pobytu na jeho území. Není tedy třeba vyplňovat příjezdový formulář ani předkládat doklad o bezinfekčnosti !!!

Silniční doprava 2023

Maďarsko – Srbsko: jezdí čím dál více lidí, proto si ověřte čekací lhůty na hraničních přechodech, zejména dálniční Horgoš 1 a případně využijte vedlejší přechody (Horgoš 2, Tompa, Bački Vinogradi). Je na to docela dobrá mapa včetně aktuálního čekání a ještě lepší aplikace BorderWatcher, kde lidé sami udávají, kolik minut / hodin na hranici právě čekají. Rozhodně doporučuji zakoupit i datový balíček na Srbsko a Severní Makedonii, abyste si ověřovali, jak online provoz na své navigaci, tak hraniční přechody těsně před příjezdem. Na hlavním tahu je v sezoně a o víkendech čím dál víc kolon! Zájem o Řecko autem je velký. Nápor letos zažívá i hlavní přechod Srbsko – Severní Makedonie (Tabanovce).

Cesta zpět do ČR 2023: Sledujte aktuální informace k případným COVID omezením (aktuálně nejsou žádné)
>>> na stránkách MZV v Praze


Náklady na cestu a pobyt při expedici Korfu autem

Hned na úvod si řekněme , že čím delší bude váš pobyt na Korfu (nebo kdekoliv jinde) spojený s cestováním po vlastní ose, tím menší budou náklady na jeden den. Je to logické, celkové finance spojené s cestováním a pobytem se rozloží na více jednotek. Stejně tak hraje velkou roli počet pasažérů ve vozidle. Zase to má svoji logiku: pokud cestujete vozem sám, jsou náklady téměř stejné, jako když vezete čtyřčlennou rodinu. Popřípadě v dodávce bandu kámošů. No ano, asi to při více pasažérech bude chtít na střechu střešní nosič, tím se zvýší spotřeba, také si musíte najít ubytko s více lůžky, či přistýlkou pro děcka. Ale co je to proti násobku letenek, či celých pobytů na 8 dnů…
Pokud si můžete delší pobyt s vlastním autem z časových důvodů dovolit, je ideální délka pobytu k poznání Korfu dva až tři týdny.

Expedice Korfu autem červenec 2019

Celkově jsme strávili na své dovolené 26 dnů a ujeli 4408 km (z toho na Korfu 1100 km)
Cestovní pojištění a Asistenční služby: 2376 Kč
Benzín cestou tam, po dobu pobytu na Korfu i cesta zpět: 8800 Kč (Toyota Yaris, průměrná spotřeba od startu do konce dovolené 5,8 l/km)
Dálniční známky Slovensko, Maďarsko: 840 Kč
Dálniční poplatky Srbsko, Severní Makedonie, Řecko tam i zpět: 1600 Kč
Ubytování na cestách tam a zpět (Srbsko, Řecká pevnina): 3870 Kč
Trajekt na Korfu i z Korfu: 1768 Kč
Ubytování na Korfu 21 nocí, studio Kahlua: 20 300 Kč
Celkové náklady na cestování a ubytování na cestě a na Korfu: 39 554 Kč
Náklady na osobu a den při dvou osobách: 761 Kč

Tož, docela dobré, ne? Náklady na živobytí si dosaďte každý podle svých nároků. Buďto si dejte do šrajtofle více Éček (či patřičně dobijte Kartu), nebo naložte kufr konzervami. Ba i pytel erteplí váš plechový miláček v poho uveze…
A hlavně nezapomeňte ten člun! Chcete přeci prošmejdit pobřeží ze břehu nedostupné a trochu si zaveslovat v azurově modrých vodách Jónského moře. Takže hurá na Korfu autem!

Naplánování trasy „Domov – Igoumenitsa“ a zpět

Vyplatí se naplánovat začátek cesty uprostřed týdne. Máme vyzkoušené, že v tyto dny je provoz na dálnicích minimální. Samozřejmě, že se kolem velkých měst zahustí, hlavně když trefíte „padla“ na úřadech a v místních Kolbenkách. Vyhnete se ale největšímu přesunu turecké diaspory vracející se na prázdniny do Osmanské říše, ten se koná především o víkendech. To platí i pro návrat.
Pokud bude v posádce více zdatných řidičů, nebude asi problém zvládnout celou trasu na jeden zátah. My zvolili styl jízdy „Kadla Kadla…“ a rozložili si trasu na etapy. Prvotní nervy při plánování dovolené v Řecku autem jsem si už odbyl v minulosti, tentokrát jsem byl, jakožto hlavní řidič, ve stavu mírně rozechvělého natěšení. Ale znám své limity a vím, že moje hranice je 800 kiláků +-. Anžto původem JihoMoraváci, nabízela se jako samozřejmá trasa přes Slovensko, Maďarsko, Srbsko, Severní Makedonii (toho času F.Y.R.O.M.) a Řecko směrem na Thessaloniki.

ČESKO

V době našeho odjezdu se změnila D2 na staveniště, takže jsem zvolil cestu souběžnou starou „Státní“ silnicí (nebudu platit dálniční známku za něco, co nemám šanci na rozkopané dálnici využít) do Kůtů a tam se napojil na Slovenskou “Dálniční síť“…

SLOVENSKO

Slovensko víceméně prosvištíte během několika desítek minut a to, že nejste doma, si uvědomíte ani ne tak podle jiného jazyka, jako spíše podle toho, že na benzince najednou platíte Éčkama…
nejvyšší povolená rychlost na dálnici – 130 km/h
nejvyšší povolená rychlost mimo obec – 90 km/h
nejvyšší povolená rychlost ve městě – 50 km/h
Tolerance alkoholu: 0 ‰.

MAĎARSKO

Vřele doporučuji sjet mimo dálnici a projet si Maďarsko vnitrozemím. Za nás to víceméně vyřešila naše navigace. Při volbě NEJKRATŠÍ TRASA vyhodnotila jako nejlepší u Győru odbočit na Székesfehérvár, dále přes Kiskunhalas a Ásotthalom k hranici. A právě v Kiskunhalas jsme zastavili na oběd v čárdě Malom Pension a pochutnali si na Maďarské kuchyni.
Jako vedlejší bonus, krom toho, že jsme viděli kus nádherného Maďarska, byla i citelně menší spotřeba při stejném času dojezdu k hraničnímu přechodu. A taky to nebyla taková nuda, jako jízda po dálnici na rovince od hranice k hranici.

Hraniční přechod Ásotthalom – Backi Vinogradi

Záměrně jsem při plánování trasy zvolil hraniční přechod Ásotthalom – Backi Vinogradi. Tento hraniční přechod mohou využívat – a tady cituji oficielní text k tomuto hraničnímu přechodu: Osobní doprava (kromě autobusů). Hraniční přechod mohou používat pouze státní příslušníci Srbska a EU, EHP, Švýcarští občané a rodinní příslušníci třetích zemí, kteří požívají svého práva EU na volný pohyb. Což ocení především ti, kteří, byť jedinkrát, zažili návrat turecké diaspory do lůna v období prázdnin… Je ovšem potřeba počítat s tím, že tento hraniční přechod je otevřen pouze v čase 07.00-19.00 hodin. Takže nic pro noční ptáky…

Kontroly na hranici Ásotthalom – Backi Vinogradi

Směrem do Srbska je průjezd tímto přechodem otázkou několika málo minut. Maďarští pohraničníci vás s úsměvem odsalutují a Srbští vám se stejným úsměvem přidají štempla do pasu. Pak už jen stačí napojit se za vesnicí Backi Vinogradi na dálnici.

Cestou ze Srbska ovšem počítejte se zdržením. Srbové jsou v pohodě, ale Maďaři se v tu chvíli změní na byrokraty a důkladně kontrolují (i zavazadlový prostor), zda nevyvážíte nějaký kontraband. Včetně migrantů… Ale tak to má být, vracíte se zpátky do EU a netřeba nepotřebné…Alespoň máte čas si naplno vychutnat atmosféru let minulých, včetně ostnatého drátu na čáře a území nikoho, pečlivě střežené motorizovanými pohraničníky. A než se doplížíte k závoře, máte spoustu času nakoupit od Srbských prodejkyň podél cesty skvělé broskve a domácí pamlsky za směšný peníz.

Čerpací stanice jsou prakticky všude, počítejte s tím, že za použití WC se platí! Pokud ale předložíte při dalším placení čehokoliv ostatního kupón z WC, odečtou vám jeho hodnotu od nákupu.
nejvyšší povolená rychlost na dálnici – 130 km/h
nejvyšší povolená rychlost mimo obec – 90 km/h
nejvyšší povolená rychlost ve městě – 50 km/h
Tolerance alkoholu: 0 ‰.

SRBSKO

Krom toho, že je Srbsko (nejen Hercegovina) je na severu lautr rovina, tak je strááášně dlouhý na přejezd. Normálním autem ho na jedno naplnění nádrže nepřejedete. Opouštíte Eurozónu volného pobytu, takže až do Řecka musíte na hraničních přechodech počítat s kontrolami dokladů. A také už se ocitáte ve světě dálničních poplatků na Mýtných bránách. Osobně mám raději tento systém zpoplatnění dálnic – co ujedete, to zaplatíte.


Ubytování na trase

Zvolil jsem poločas naší cesty (po předchozí pozitivní zkušenosti) v městečku Čupria. Ubytování je přímo na trase, asi 400 metrů od sjezdu z dálnice. Pár metrů od apartmánu je dobře zásobená samoobsluha, vždy si dopřejeme ochutnávku místních pochutin jako je pivo, sýry, vážené místní olivy, uzeniny… V pohodě zaplatíte kartou. A není špatné protáhnout ztuhlé tělo malou procházkou po Čuprii, třeba k říčce Velká Morava! Moravan všude bratra má…
Sláva – jsme v polovině cesty na Korfu autem a dáváme si zasloužený oraz s pivkem a nohama na stole.

Další ubytování v Srbsku se nabízí v Predejane. Na tomto místě musím pochválit dokončenou dálnici právě v oblasti Predejane. Tady už je krajina hezky zvlněná a musíte občas podřadit.

Síť čerpacích stanic na trase je poměrně hustá, zázemí pro dočerpání sil a odčerpání tělních tekutin na standardní úrovni.
nejvyšší povolená rychlost na dálnici – 130 km/h (nově, po zrenovování dálniční sítě)
nejvyšší povolená rychlost mimo obec – 80 km/h
nejvyšší povolená rychlost ve městě – 50 km/h
Tolerance alkoholu: 0,3 ‰. (řidič s praxí), začátečník 0 ‰.

SEVERNÍ MAKEDONIE

Hraniční přechod Preševo – Tabanovce. Tady už počítejte s lehkým zdržením kolem 20 minut na obou pasových kontrolách. Makedonci navíc požadují Zelenou kartu. Mějte ji tedy po ruce, ať zbytečně nezdržujete sebe, ani ostatní. Kvalita dálnice je poplatná době svého vzniku, ale musí se nechat, že Makedonci dělají co mohou, aby to vylepšili. Každopádně dnes již projedete Severní Makedonii skznaskz po dálnici, aniž by vás hnali po okreskách. Na dálnici je nově povolena stotřicítka, ale ne všude je to vzhledem k (ne)kvalitě povrchu žádoucí. Jako bonus ovšem projíždíte skvostnou krajinou, obzvlášť v jižní hornaté části S. Makedonie.

Síť čerpacích stanic na trase je hustá a PHM suverénně nejlevnější na celé trase. Kvalita zázemí na čerpacích stanicích je opět poplatná stáří stanic, na těch nejstarších budete hajzlíky opouštět v osobním rychlostním rekordu v čůrání… Ovšem ty nejnovější, jako například Petrol station DETOIL bychom jim mohli opravdu závidět, všechna čest. Prostě nejde všechno najednou.

Doporučuji natankovat plnou těsně před opuštěním Severní Makedonie. Citelně ušetříte oproti cenám PHM v Řecku a dojedete na makedonský benzín (naftu) v poho až do Igoumenitse. A vyčůrejte se do zásoby.

nejvyšší povolená rychlost na dálnici – 130 km/h (nově, po zrenovování dálniční sítě)
nejvyšší povolená rychlost mimo obec – 80 km/h
nejvyšší povolená rychlost ve městě – 50 km/h
Tolerance alkoholu: 0,5 ‰. (řidič s praxí), začátečník 0 ‰.

ŘECKO

Hraniční přechod Bogorodica – Evzoni. Opět zhruba 20 minut posunování se na makedonské pasovce, na řecké straně záleží na tom, kolik je před vámi aut ze států mimo EU, vás jako spoluobčana odmávnou. EUropan všude bratra má…
Konečně…
Konečně jsme doma, všude kolem nás zní na cedulích řečtina a já nahlas dávám celému světu a Aleně najevo, jaký pokrok jsem udělal ve studiu alfavíty. Svištíme si to směrem na jih a za chvíli se nad Thessaloniki napojíme na Egnatisa Odos (Εγνατία Οδός). Kdo to ještě neví, tak Odos (Oδός) je v řečtině ulice, vozovka. A proč Egnatia? Vězte tedy, že máte tu čest částečně kopírovat starodávnou římskou silnici Via Egnatia. A než dorazíte do Igoumenitsi, kde Egnatia Odos končí (nebo začíná?), vychutnáte si jízdu padesáti pěti (!) tunely hornatým východním Řeckem. Tunely jsou sečteny tam i zpět, ty tubusy jsou (téměř) vždy dva vedle sebe.

Benzinky a odpočívadla na Egnatia Odos

A teď ta trochu nepříjemná informace: Přímo na celé Egnatia Odos západně od Thessaloniki jsou až do Igoumenitse pouze dvě čerpací stanice. A to Benzinka Avin v Olympius Plaza těsně za Soluní a Shell Tankstelle za městem Grevena (po sjezdu mimo Egnatia Odos na souběžnou cestu). Proto ta poznámka, že je důležité natankovat plnou těsně před opuštěním Severní Makedonie. Samozřejmě můžete sjet mimo Egnatia Odos a najít si benzinku poblíž dálnice, například Shell ve městě Ioánnina.
Ani odpočívadly Řekové nijak neplýtvali, a to ani u mýtných bran, kde by jste to asi očekávali. Jedno odpočívadlo je u města Kozani, druhé pak u vesničky Ag. Anastasia. Toť vše. Do Igoumenitse jsme si dovezli plný močáky a zpocený pr.. kraťasy.

nejvyšší povolená rychlost na dálnici – 130 km/h
nejvyšší povolená rychlost mimo obec – 90 km/h
nejvyšší povolená rychlost ve městě – 50 km/h
Tolerance alkoholu: 0,5 ‰. (řidič s praxí), začátečník 0,2 ‰., motocyklista 0,2 ‰.,
V povinné výbavě musí být hasící přístroj!

Návštěva zajímavých míst podél naplánované trasy Korfu autem

Ano – a o tom (mimo jiné) celá expedice na Korfu autem také vlastně je. Co nám brání, abychom si podplánovali pobyt na námi vysněném místě poblíž Egnatia Odos. A je jedno, jestli cestou tam, či zpět. Prostě si ten odskok zaplánujeme do časové osy.

Například Meteora. Není nic jednoduššího, než si podle časové osy zamluvit ubytování a v pravý čas a na pravém místě odbočit. V našem případě cestou zpět z Korfu na Exitu na Trikalu těsně před tunelem. Cestou na Igoumenitsu sjedete na Meteoru na Exitu u vesnice Grevena. Za tímto Exitem máte možnost dočerpat na benzince Aegan, která se nachází na druhé straně Egnatia odos.

Jako další se nabízí odskočit si do kraje Epirus – Ήπειρος (čti Ípiros). I když v tomto případě kraj Epirus nabízí pořádnou porci nevšedního dobrodružství a romantiky původní, divoké Evropy. Mezi náma – projít všechny lákadla kraje Ípiros je námět na několik samostatných pobytů…

Stejně tak další kraj v dosahu Egnatia Odos – Západní Makedonie. Prostě Egnatia Odos spojuje nejen západ Řecka s jeho východní části, ale přibližuje krásy Řecka takovým šílencům, jako jste právě vy!

Takže ono to vlastně není jenom Korfu autem. Toto povídání má za cíl vám trochu pomoci s plánováním cesty na jakékoliv místo v Řecku. A jako páteř je výhodné použít právě Enátia Odós.

Zajištění ubytování na přestávkách během cest tam. A taky zpátky, pochopitelně

Patřím k těm magorům, kteří musí mít časovou osu vyšperkovanou a vyplněnou do puntíku. Takže nespoléhám na shánění ubytování cestou. Nedajbože na přespání s hlavou na volantě.
Když pak na odpočívadlech vidím, jak německý Turek (nebo turecký Němec?) chrní na předním sedadle, zatímco posádka lelkuje kolem, trnu, že takovéhoto potenciálního sebevraha natrefím, když si jeho mikrospánek vybírá svoji chvíli…
Ale zpátky k expedici Korfu autem. Rezervuji ubytování na pauzu během cesty. Rezervuji přes Booking, zatím mě nezklamal a ani recenze na jejich ubytování nijak nekecaly. Na rozdíl od placených pobytů od cestovek tak mám možnost volby ubytování plně ve své režiji. Ubytování v Srbsku jsem již zmínil výše.

První noc na cestě v Řecku, poté, co jsme dorazili do Igoumenitsy, jsem vyřešil celkem netradičně. V kempu. Ve stanu. Ne ve svém, ten vám v kempu Drepanos (kousek od Igoumenitsy) pronajmou. A pokud si přivezete stan svůj? Nema problema, pronajmou flek. Jste náročnější? Pronajmou přívěs či karavan. Za velmi příznivé ceny. Sprchy a hajzlíky jsou pravidelně uklízeny, taverny skvěle vaří. Mezi stany jsou antoníčky s přípojkami na 220 V. Jen pozor – zásuvky tu mají jinak zemnění, s naším zemnícím kolíčkem se tu nechytáte. Součástí kempu je písečná pláž. A pár minut jízdy a jste na další luxusní písečné pláži Makrigiali beach s pozvolným vstupem.

Booking.com

Vaše dovolená v Řecku právě začíná…

Přeprava trajektem na Korfu autem

Tak, zdárně jsme dorazili do Igoumenitsy a už jen zbývá nalodit sebe i auto. Zde se nabízejí dvě možnosti:

a) Využít služeb společnosti KerkyraLines. Trasa této společnosti vede do přístavu v hlavním městě Kerkyra.

b) využít služeb společnosti Lefkimmilines.gr. Tato přepravní společnost vás dopraví do přístavu Lefkími na jihu ostrova.

My se rozhodli pro přístav Lefkímmi (Λευκίμμη). Cesta po moři je citelně kratší, i cena za palubenky pro dva a auto byla nižší, než do Kerkyry. Hlavním důvodem však bylo vyhnout se dopravnímu chaosu v hlavním městě v době našeho vylodění. Pravda je, že jsme na sever ostrova, do vesničky Liapádes, jeli více než hodinu. Ale tu bychom stejně tak jako tak strávili na trajektu směrem Kerkyra. A měl jsem tak alespoň příležitost dostat do podvědomí reálnou podobu Korfu od jihu na sever. 

Pořízení palubních lístků on-line

Palubenky jsem pořídil on-line z tepla domova, vše vyřízeno bleskurychle, včetně potvrzení o zakoupení. My při platbě on-line zaplatili o deset euro méně, než byla cena palubenek pořízených přímo v přístavu. Příjemné… Toto potvrzení pak plně stačilo jako palubenka při naloďování a nebylo třeba v přístavu shánět na základě tohoto potvrzení palubní tikety. Lodník navigující auta na palubu je s klidem Řeka zastrčil do zadní kapsy a poslal mě do horního patra trajektu.
Pokud budete kupovat palubní lístky přímo na místě, není opět problém. Na ceduli svítí čas nejbližšího odplutí a prodej začíná hodinu před. Předložíte pasy kvůli evidenci jmen a techničák kvůli SPZ a velikosti auta. Domluvíte se v pohodě řecky a anglicky.

Minikurs řečtiny do přístavu

lístek jednosměrný – το εισιτήριο απλό (to isitírio apló)

dva lístky jednosměrné – δύο εισιτήρια απλό (dío isitíria apló)

vozidlo – το όχημα (to óchima), το αυτοκίνητο (avtokínito)

osoba – το άτομο (to átomo)

dvě osoby – δύο άτομα (dío átoma)

Chtěl bych jednosměrné lístky pro dvě osoby a jedno vozidlo – Θα ήθελα τα εισιτήρια απλό για δύο άτομα και ένα αυτοκίνητο (Fa ífela ta isitíria apló dja dío átoma tě éna avtokínito)

mám rezervované lístky na jméno… – έχω κράτηση τα εισιτήρια στο ώνομα…(écho krátisi ta isitíria sto ónoma…)

jsou placené – τα πλίρωσα (ta plírosa)

 

Nalodění

Kiosek společnosti Lefkimmlines v přístavu sousedí těsně s buňkou KerkyraLines, liší se pouze barvou. Takže v obou případech startujete ze stejného mola… Ke kiosku se dostanete z kruháče, nemůžete minout, jsou tam cedule jako vrata. Projedete hlavním terminálem, odbočíte doprava a pak už jen jedete po nábřeží a hlídáte si červenou budku s tím správným názvem. Kupodivu zde ani nevládne nijak závažný chaos, tedy na řecké poměry.

Odplouvat budete, pravděpodobně, z mola č.4, buďte na místě tak 1/2 hodiny před odplutím. Možná přijeďte raději dříve, pokud chcete vjíždět do trajektu mezi prvními. Do auta, ze kterého jednou vylezete, už se během plavby nedostanete. Auta jsou opravdu zaparkována nahusto. Takže si vše, co budete během plavby potřebovat, vezměte hned sebou. Auto do trajektu najíždí pouze s řidičem, posádka musí vystoupit na molu a klapat do lodě po svých. Ale vše jde jako na drátkách, lodníci mají organizovaný chaos pod kontrolou. Vstoupili jste, vlastně vjeli, do vrcholné fáze expedice Korfu autem, trajektem.

Cestu zpět z Korfu jsme podnikli opět z Lefkímmi. Tentokrát naostro, bez bukování palubenek. Plně pod vlivem tří týdnú chalará módu – ono to nějak dopadne, však popluje další… Dopadlo to výborně, v přístavu Lefkímmi jsme byli hodinu před vyplutím a tikety bez problémů sehnali. V přístavu je malé bistro, kde seženete něco lehkého na zub a pochopitelně i kafčo. Oproti přístavu Igoumenitsa tu vládne pohodová, skoro bych řekl ospalá atmosféra klidu…

Zajištění ubytování na Korfu

K dovolené na Korfu autem jsme si s předstihem zajistili ubytování u naší kamarádky Edity Kachlové ve jejím studiu Kahlua. Vesničku Liapades jsme už navštívili před deseti lety, takže jsme dobře věděli, do čeho jdeme. Dobrá volba ubytování je na Korfu výhrou, hlavně pokud budete jako my využívat denně své auto. Proto jsme taky na Korfu autem vyrazili! Během těch pár dnů s cestovkou prostě nemáte šanci objet všechna krásná a zajímavá místa, která vám Kerkyra nabízí. A pokud ano, tak je to jen takové to šup sem, šup tam. Studio Kahluha jsme měli jako základnu pro naše výpady a plně využívali Editina milého přístupu ke všem svým klientům.
Nicméně Liapádes a okolí nabízí spoustu dalších apartmánů a hotelů k zabukování, vybere si opravdu každý podle různého stupně náročnosti. Ale u Edity máte zázemí s češtinou.

Booking.com

Inventura expirace dokladů osobních, i těch od autí

Velice důležitý bod. Nechcete přeci, aby vás vrátili z první pasovky jen kvůli tomu, že má partner propadlý pas. Komu z nás se alespoň jednou nestalo, že z hrůzou zjistil, že jezdí s půl roku propadlým řidičákem. Stejně tak si ověřte expiraci vaší platební karty a výši limitu.
A v neposlední řadě – platná Zelená karta. Kdyby nikde a nikdy, tak na Makedonské hranici ji budete muset vytáhnout a předložit.

Dálniční známky, povinná výbava auta v jednotlivých státech na trase

Co naplat… Poplatky na dálnicích musíme zahrnout do nezbytných nákladů naší cesty na Korfu autem. Dálniční známky budete potřebovat na Slovensko a Maďarsko. Oba tyto státy mají zavedeny elektronickou dálniční známku. A obě si můžete pohodlně objednat k přesnému datu on-line z tepla svého domova.
Slovensko: Portál eznamka
Maďarsko: Portál virpay.hu nebo Portál e-matrica

V Srbsku, Severní Makedonii a Řecku platíte dálniční poplatky v systému Mýtných brán. Na začátku měření vám automat vyplázne lístek a pak už jen po určitých úsecích zaplatíte příslušný obulus. Ten můžete platit:
Platební kartou – vystrčíte z okénka kartu, obsluha si odečte co potřebuje a frčíte dále
Měnou platnou v daném státě – věřte, že Dináry a Denáry se v poslední době dost blbě shánějí… S Eury už je to lepší.
Eury – Srbové i Makedonci mají Euro docela rádi, takže není problém s ním na mýtnicích platit, jen je to potřeba – kromě slušného pozdravení v příslušném jazyce – zahalekat na obsluhu budky. Ale většinou je na displeji u závory, nebo na info tabuli u vjezdu k budce, příslušná částka napsána. To pokud se jedná o fixní částku. Při výjezdu z dálnice zaplatíte ujeté kilometry.

Je dobré platit drobnými, oba státy akceptují 2. a 1. eurové mince a 50 centů, drobnější neberou. A na bankovky vracejí drobáky v místní měně, rošťáci. Ty sice můžete proměnit na benzince za nanuka, ale zasmějete se. My to řešíme tak, že při předchozím pobytu v Eurozóně nakřečkujeme drobné Eura, Alena je má napytlíčkované v boční kapse a při vjezdu na mýtnici zahřívá v hrsti příslušný peníz. To jde pak jako na drátkách – Dobr dan, Hvala, Čao – a závora jde nahoru během pár sekund. V Řecku na Egnatia Odos pak, samozřejmě, berou všechny eura i centy. Ceny za úseky na Egnatia Odos zjistíte na EGNATIA MOTORWAY S.A.

POVINNÁ A DOPORUČENÁ VÝBAVA

Nezapomeňte, že do povinné výbavy v Řecku patří hasící přístroj! I já řešil problém, kam takový hasičák umístit, aby byl v případě potřeby hned po ruce. A naopak, aby vám nepřekážel, či snad přímo nezpůsobil problém. Je s podivem, že dodnes výrobci aut nemyslí na nějaký praktický prostor a uchycení. Nám se nakonec vlezl v Yarískovi do kastlíku před spolujezdcem. Pravda, kromě hasičáku se tam už vleze jen ta Zelená karta a toaleťák, ale všechny tři věci na cestě v nouzi využijete. A alespoň se nehromadí v kastliku obvyklý bordel. Seznam povinných výbav a předepsaných činností v jednotlivých státech najdete přehledně na stránkách BESIP.

Kanystr s benzínem už sebou nevozíme… Není to nijak zvlášť bezpečné a na celé cestě je dostatečně hustá síť čerpacích stanic. A zbytečně zabíral místo v kufru. Zato si vozím malý auto kompresor na dofoukání pneu. Stejně tak si vozím nabíječku a prodlužovačku. Zřejmě ji po celou dobu nebudete potřebovat – ale co kdyby…
A vyplatí se, aby spolujezdec měl pěkně v košíku po ruce tu nápoj na občerstvení pana řidiče, tu nějaký ten pamlsek, o kafi nemluvě. A v kufru vezeme na čestném místě takový ten box s namraženými kapslemi a celou cestu tak máme na odpočívadlech chlazené občerstvení po ruce. Stejný box jsme pak používali denně na Korfu jako uložiště chlazených nápojů po návratu z tůry k autu. Nebo jako příruční tavernu na plážích bez servisu.

TECHNICKÝ STAV VOZIDLA

Rozhodně nepodceňujte preventivní kontrolu technického stavu vašeho miláčka. Zvláště, pokud vyrážíte s veteránem… Provozní kapaliny, stav a stáří baterie, stav pneumatik a kvalitní brzdy atd. – to vše si zaslouží důkladnou kontrolu. Uvědomte si, že máte před sebou téměř 5 000 km a to převážně v zahraničí!

Cestovní pojištění a Asistenční služba pro vaši expedici Korfu autem

Asistenční služba je asi nejzásadnější věc, která by se neměla při cestě do AutoCareŘecka podceňovat! Sebelepší auto nám může z nenadání vypovědět službu a z minuty na minutu můžeme stát na místě a mít slzy na krajíčku. Následný servis a hledání pomoci je ta největší noční můra všech řidičů. Nemyslím teď zrovna Dana Přibáně od Trabantů, ale řidiče novějších aut plných elektroniky, ve kterých si skoro nic sami neopravíme :) Nezoufejme, i pro nás existuje řešení!

V dnešní době nám na cestě po Evropě pomohou pojišťovny a jejich prémiové asistenční služby, které objednáte za pár minut on-line před odjezdem! Nespoléhejte na klubové karty různých autoklubů, na základní asistenční služby u vašeho povinného ručení a vždy se zajímejte o celkový finanční limit pojistného plnění (maximální částku), vaši případnou spoluúčast, repatriaci vozidla (odtah do místa bydliště), možnost náhradního automobilu, max. možné stáří vašeho vozu a všechny další skryté věci, které vás pak mohou u pojistek nemile překvapit.

Náš tip: Cestujte bez starostí s pojištěním AutoCare 2.0 od Europ Assistance

AutoCare je jedinečná služba pro majitele osobních automobilů a jejich blízké, kteří chtějí mít na cestách absolutní jistotu, že jejich nesnáze pomohou v jakékoliv situaci vyřešit opravdoví odborníci. Nehoda, porucha, defekt pneumatik, vybitá baterie nebo dokonce krádež vozu? Pomůžeme Vám.

Všechny informace (nejen) o asistenční službě najdete v našem prvním článku Řecko autem.

Kolik řečí znáš…

Znalost řečí patří na dovolené k nepovinné výbavě. Ale nějaká ta drobná znalost (minimálně) angličtiny není nikdy na škodu.
Co se týče maďarštiny, nedělám si iluze. Já sám dodnes vím pouze, že pálivá paprika nese označení Csipos, guláš se píše pörkölt (čti pörkölt) a nevím se řekne nem tudom. S tím jsem si až dosud vystačil. Asi na sobě budu muset zapracovat… A protože jsou na tom Maďaři se znalostí řečí podobně, je docela problém se domluvit, byť nad jídelním lístkem. Vy nem tudom maďarsky, slečna nem tudom anglicky (česky už vůbec nee…), takže na pomoc přichází ruky, nohy. K naší cti budiž napsáno, že bez oběda jsme nikdy neodjeli. Naopak, velice jsme si pošmákli na místní kuchyni. Ba i v sámošce nakoupili. Co jiného, než zásobu Csipos (asi…) papriky na sto let.

Se srbštinou si poradíte docela překvapivě snadno. Kdo má uschovanou v zákoutích mozku alespoň minimální zásobu ruštiny z dob temně minulých, objeví v sobě křižovatku všeho slovanstva, která protéká jeho středoevropskou krví. Halt – Slovan všude bratra má… Překvapivě dobře se bez problémů domluvíte jak s bytnou, tak v obchodě a všichni se jen divíte, že si rozumíte. Tady je základní kurs srbštiny:
Dobrý den – Здраво (zdravo)
Děkuji – хвала ти (hvala ti)
Na shledanou – Збогом (zbogom)
Добродошли…

…a jedeme dál…

Makedonština. Teoreticky by to měla být řeč Alexandra Makedonského. Tož – pokud byl Saša Slovan, tak snad.No nevím… Ale nic nepokazíte, když se naučíte klasické
Dobrý den – Здраво (zdravo)
Děkuji – ти благодарам (ti blagodaram)
Na shledanou – Збогум (zbogum)
To by vám k natankování PHM a nákupu nanuka za drobné z mýtnice mělo stačit…
Добредојдовте
Taky nechápete, proč se tyto dva národy, kteří mluví téměř stejně, vlastně rozešli? Doufejme – a nejen s výhledem na lepší průtočnost mezi hranicemi – že si opět padnou v náruč a co sme si, to sme si, chlapi…

Řečtina je kapitola sama o sobě. Je to podobné jako s češtinou – na první pohled pekelně složitý jazyk, který se nikdo nic moc nehrne učit. Vždyť řecky mluví jen Řekové, a česky Čechové (a Moravané a Slezané…). O to více roduvěrné Řeky nadchne, že na ně cizinec promluví, byť lámanou, řečtinou. Je tady, pravda, trochu problém s Alfavítou (není to tak, že kdo zná azbuku, umí i alfavítu), ale pár slovíček není nikdy k zahození:
Dobrý den – Γεια σας (já sás)
Děkuji – ευχαριστώ (evcharistó)
Na shledanou – αντίο (adío)

Takže, přátelé, určitě stojí za to Korfu autem navštívit. Směle do toho – pusťte se do plánování a plnění vašich snů. A nezapomeňte!
…I CESTA JE CÍL!


Evoilino apartmán v olivovém háji na Korfu

Evoilino apartmán v olivovém háji na ostrově Korfu leží pouhých 1 800 m od letoviska Acharavi, mezi mořem a horou Pantokrator. V severní části ostrova Korfu, ve vesničce Agios Panteleimonas – osada Priftatika – je umístěn domek s apartmánem v udržované zahradě. V osadě je pár domů, většinou k rekreačním účelům. Domek je obklopen starými olivovými háji, kterými se dá dojít prašnou cestou do letoviska Acharavi.
K pláži v letovisku Acharavi je to necelé 2 kilometry procházkou olivovými háji.

Od roku 2022, přímo v rodném domku mého muže, máme Evoilino apartmán k pronájmu od konce jara do podzimu. Apartmán je pro 4-5 osob, má svůj oddělený vchod i možnost posezení na malé zahrádce s výhledem na olivovníky. Toto ubytování v klidném a tichém prostředí má dvě oddělené ložnice s manželskými postelemi, do jedné z místnosti je možné dodat dětskou postýlku, či přistýlku. Je vybaven kuchyňskou a sociální zařízením.


Řecko autem nabízí dobrodružství pro všechny generace!

4 2 hodnocení
Article Rating
Upozornit mě
Upozornit na
guest
1 Komentář
Nejnovější
Nejstarší Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
1
0
Máte jinou zkušenost či aktuální info? Napište nám komentář.x