fbpx
Mt. Gamila 2497m – výstup na velblouda
Print Friendly, PDF & Email

Mt. Gamila (Γκαμήλα) je se svými 2497 metry nejvyšším vrcholem pohoří Tymfi v Zagori a šestou nejvyšší horou Řecka. Z jejího vrcholu se otevírá fantastický výhled přes zalesněné údolí Aoös na řeckou „K2“ – vrchol Smolikas (Σμόλικας) 2637m. Vychutnejte si pokračování jednoho z nejlepších okružních treků v Evropě! Na začátku jsme přešli nejhlubší kaňon Vikos, pak jsme stanovali u jezera Drakolimni, pozorovali východ slunce nad Smolikasem a nyní nás čeká výstup na „velblouda“ – na vrchol Gamíla.

Na nejvyšší horu v Zagori (Zagorochoria)

Pokračování okružní trasy na 3 až 7 dní přes pohoří Mt. Tymfi v Zagori (viz obrázek):

1. den (modrá) Kapesovo – kaňon Vikos – prameny Voidomatis – Meghalo / Micro Papingo (ubytování / stan)
  2. den (červená) Meghalo / Micro Papingo – Astraka refuge (chata) – jezero Drakolimni (stan)
    + den navíc (zelená): vrchol Gamila nebo Astraka
  3. den (černá + žlutá) Astraka refuge (chata) – závrt Nifotripa – Megas Lakkos – Skala Vradeto – Kapesovo
kaňon Vikos okružní trek Zagori mapa
mapa okružního treku (minimálně na 3 dny)

Den navíc (zelená): Astraka refuge – Gamila peak 2497m n.m.

Po sestupu od jezera Drakolimni, kde jsme spali předchozí noc ve stanu pod hvězdami, resp. kde jsme v noci klepali řádnou kosu, jsme se s velkým štěstím ubytovali na chatě Astraka refuge. Vyházeli jsme na postele spacáky a do nich schovali všechny věci, které nebudeme na dnešním treku potřebovat. Po několika dnech s těžkým batohem na zádech to přišlo docela vhod :) Vyrážíme sice v pravé poledne, ale jako normální lidi konečně nalehko!

Z chaty Astraka refuge nás čeká velmi prudké klesání k vyschlému jezeru Raidovoli. Stejnou cestou jsme šli včera k Drakolimni a dnes ráno zpět, ale tentokrát po 6 minutách cesty dolů z kopce prudce zahýbáme vpravo podle cedule Gamila / Tsepelovo. Velmi rychle ztrácíme výškové metry a přes louku se dostáváme na východní stranu sezónního jezírka Raidovoli. Největší mazec na tom všem je, že si dneska dáme tento výstup na chatu a sestup z chaty k jezeru celkem 3x :) Pokračujeme na východ k pramenu Romiovrisi, kde si ze žlabu můžete doplnit pitnou vodu. Tedy pokud jste si na chatě Astraka nedotankovali plnou nádrž na toaletě. Nebojte se, pitnou vodu tam mají výbornou, jen z toho tureckého záchodu to trošku po útoku horalů zapáchá :) U pramene Romiovrisi (15 min. na cestě z chaty) můžete spatřit na SV straně nenápadnou pěšinku vedoucí k vrcholu Ploskos, který odděluje Drakolimni od vrcholu Gamila.

My pokračujeme po stezce O3 na JV, sledujeme červené puntíky na kamenech a stoupáme kamennou roklí vzhůru až na planinu Katsadoni. Je neděle, takže občas narazíme na skupinku řeckých hikerů, kteří si ráno vyšlápli do hor z vesnice Tsepelovo. Vypadne z nás několikrát pozdrav Jásas a už uhýbáme z hlavní stezky O3 na sever (vlevo) k vrcholu Gamila (45 min. na treku). Otevře se nám výhled na kamenné moře před námi, které rozdělují úžasně zelené pruhy trávy. Zahlídneme první červený puntík a jednou ze zelených cestiček pokračujeme srz kameny vzhůru. Monopáti se občas v okolním terénu ztrácí, ale každá červená tečka nás zase vrací do klidu. Hlavní orientační položkou je Gamila, ke které se prostě musíme neustále přibližovat :) Vrchol hory vypadá jako nahnutá, trávou porostlá kra a z dálky zdaleka nepůsobí jako nejvyšší v okolí! Cestu po travnatém koberci si užíváme úplně neskutečně, protože všude kolem září lány rozkvetlých květin. Ze spojení všech těch žlutých, červených, modrých a fialových kytek s temně modrou oblohou a bílými mráčky si každý hiker musí prostě „cvrnknout do textilu“. A pokud to náhodou ustane, tak při prvním setkání s rozkvetlým vstavačem (orchidejí) se dílo určitě dokoná :) Jak bych tu všudepřítomnou krásu ještě více zvýraznil? Nijak, když vyrazíte do přírody na přelomu jara a léta, tak sami uvidíte :) Stezka nás provádí kolem velice zvláštních kamenů, ve kterých jsou zcela viditelně vyryty letokruhy! Že by pozůstatky prastarého lesa, který příroda za tisíce let přeměnila v kámen? Za další zákrutou narážíme na sníh a na pole rozkvetlých krokusů! Letos jsem snil o tom, že si v létě v Řecku postavíme sněhuláka :) Peťula se pouští s radostí do práce a malý řecký sněhuláček je rázem na světě. Řecko je prostě neskutečné!

Γκαμήλα – Ζαγόρι

Po přestávce u krokusů pokračujeme k vrcholu. Katka s Verčou mají super nápad, abychom krosnu nechali pod nějakým balvanem a netahali zbytečnou zátěž nahoru a pak zase dolů :) Dál už pokračujem jenom s vodou a foťákem. I tak funíme do kopce jako parní lokomotivy, každý metr po kamenech nám ubírá sil, ale už to přeci nemůže být daleko! V tom se přede mnou zjeví nakloněná deska (kra) v plné parádě a já v průrvě hory čumím s otevřenou hubou na sousední vrchol Smolikas. Nejvyšší vrchol pohoří Pindhos. „Holky, teď teprvá začnou pořádný panorámata!“ Stoupáme kolmo po okraji desky, abychom našli nějakou první vyhlídku (2 hod. 40 min. na treku), odkud si vychutnáváme výhled k městu Konitsa a k vrcholům Trapezitsa (nejvyšší má 2024m). Vracíme se na stezku, která překvapivě nevede kolmo vzhůru, ale traverzuje vpravo směrem na východ. Má to logiku, protože vrchol je ještě mnohem výš než jsme si mysleli :D Takže vytahujem hroznový cukr a pokračujem v krasojízdě! Nahoře jsou totiž hned dva vrcholy Gamila č. 1 a č. 2. Pokud chcete jít na ten vyšší – tedy na jedničku, zahnete v polovině cesty prudce vlevo a vystoupáte do konečných 2497m. n.m. za 10 minut (celkem 3 hodiny na treku od Astraka refuge). Držte si klobouky! Celá nahnutá deska, po které jste v mírném náklonu vylezli nahoru tu náhle skončí a prudce padá 1900 výškových metrů (ano skoro 2 kiláky) dolů do údolí Aoös! Svahy tohoto národního parku jsou v nižších polohách pokryty cedrovými, bukovými a dubovými lesy a ve vyšších polohách borovicemi a jedlemi. Mezi vzácné obyvatele patří medvěd hnědý, vlk obecný, vydra říční a orel skalní. Zvířátka odtud sice nevidíme, ale na maximální zoom se mi podařilo přiblížit alespoň klášter Stomio monastery, postavený roku 1744. Zbývá nám už jen poslední věc, vychutnat si odtud 360° panorama! Nejvíce nás fascinuje pohled z ptačí perspektivy na jezero Drakolimni, odkud jsme dnes ráno vyráželi, úžasně jdou vidět vrcholy Ploskos nebo Astraka (2432m) a samozřejmě úplně nejlepší je odtud výhled k hoře Smolikas (2637m) a na jeho sousední vrchol Mosia. Na závěr si dopřávám jednu „nahulatou“ svého pozadí s výhledem na ještě zasněžené vrcholky Kasteros, Megala Litharia a Goura (Tsouka). Fotka má demonstrovat jediné. A to že v horách jsme absolutně svobodní a že se můžeme kochat pohledem dolů na svět, tak jak nás Pán Bůh stvořil…

Mapa

celková délka treku: 15 km
výchozí bod: jezero Drakolimni 2003m n.m.
přes: chata Astraka refuge 1950m n.m.
cílový bod: vrchol Gamila 2497m n.m. (návrat na Astraka refuge – ubytování)
celkový čas: 7 hodin 14 minut
náročnost: středně těžká
celkové stoupání: 1601m celkové klesání: 1589m
období: červen 2016
doporučená mapa: ZAGORI
  [3.1] 1:50.000

[wpgmza id=“69″]

Čtete předchozí články z tohoto okružního treku:

Vikos gorge – přechod nejhlubšího kaňonu světa